AUDI 5000 pēkšņā ātruma uzņemšana.

Laiku pa laikam ir lasāmi ziņu virsraksti, par to, ka kāds autoražotājs ir spiests atsaukt savas automašīnas, lai novērstu ražošanas brāķi (izlabotu kļūdu). Pēdējā laika lielākais skandāls bija dīzeļgeita. Šajā rakstā paskatīsimies uz kādu lielu atsaukumu ASV tirgū pirms teju 40 gadiem.

AUDI strauji iegūst atpazīstamību

Nojaušu, ka ļoti daudzi AUDI fani, sekotāji pat nenojauš par šādu atgadījumu.
1980. gadi AUDI ražotājam bija ļoti veiksmīgi, strauju popularitāti guva AUDI Quattro modelis un labie rezultāti rallija sacensībās. Šajā posmā AUDI izlaida jaunu modeli AUDI 5000 (ASV tirgus nosaukums), kas bija ļoti pārdots AUDI modelis. Vairāk gan segmentējās pie high end automašīnām. Pateicoties šim un vēl citiem apstākļiem AUDI automašīnu pārdošanas apjomi auga, tie bija visai ievērojami. Pieprasītākajā laika periodā tika pārdoti teju 75 000 AUDI 5000 modeļi.
Tomēr 1983. gadā sāka pienākt informācija par negadījumiem, kuros AUDI 5000 ir pēkšņi, strauji uzņēmis ātrumu un nav reaģējis uz bremzes pedāli.

Pēkšņa ātruma uzņemšana

(Sudden, unintended acceleration)

Jau ar 1985.gadu AUDI Amerikas nodaļai uz galda stāvēja simtiem iesniegumu par šāda veida avārijām. Masveidīgas tiesas prasības prasot atlīdzināt zaudējumus un kompensēt morālos kaitējumus. Laiks kuru daudzi nelabprāt atceras, tas bija negatīvisma vilnis pāri AUDI brendam, kas praktiski apturēja AUDI pārdošanas apjomus ASV.

Satiksmes drošības dienests (National Highway Traffic Safety Administration) vērsās ar prasību pie AUDI pārstāvjiem ASV, lai tie atsauc teju 250 000 konkrētos AUDI modeļus. Problēma skāra tieši tos modeļus, kas aprīkoti ar automātisko pārnesuma kārbu.

Sūdzībās bija aprakstīts, ka brīdī automašīnas vadītājs izņem no P parking režīma, automašīna pēkšņi sāk braukt uz priekšu vai atpakaļu (atkarīgs vai ielikts Drive/Reverse). Pat spiežot bremžu pedāli tas nav reaģējis un turpinājis kustību. Kopumā ASV tika konstatēti simtiem negadījumu un pat 5 nāves gadījumi.

Ražotājs nekavējoties reaģēja uz situāciju un lika pēc iespējas ātrāk automašīnu lietotājiem doties uz tuvāko dīleri, kur automašīnai tiktu uzlikta bloķējoša iekārta, kura neļauj ielikt Drive vai Reverse iekams nav nospiests bremzes pedālis. Kad pienāca informācija par pirmajiem gadījumiem, AUDI bija noliedzis rūpnīcas kļūdu un norādījis uz lietotāja kļūdu.

Kur bija problēma?

Mēs bieži vien brīnāmies, kāpēc ASV un Eiropas tirgum automašīnas ir citādākās. Tam tomēr ir nozīme, kā šajā reizē. AUDI kā eiropietis ražoja automašīnas kādas ir pierastas ikdienas eiropieša dzīvesveidam un ieradumiem. Turpretī ASV ir nelielas atšķirības lietošanas ieradumos, problēma slēpās bremžu pedāļa izmēros un attālumos no gāzes pedāļa. Eiropiešiem šāda lieta nesagādāja problēmas un šādas avārijas nebija novērotas. ASV vietējā tirgus automašīnām bremžu pedālis bija lielāks un tālāk no gāzes pedāļa un tas arī iegāza AUDI. Pieradums!
Praktiski visas automašīnas, kuras pēc avārijas pārbaudīja AUDI un attiecīgās ASV drošības iestādes, atzina, ka problēmas nav atrodamas. Šādas atziņas gan nāca stipri par vēlu, jo AUDI nācās piekāpties prasībām un atsaukt automašīnas.

CBS raidījums “60 minūtes”

Tautas valodā runājot, lielāko cepienu uztaisīja CBS telekanāla raidījums “60 minūtes”, kas visiem ASV iedzīvotājiem izstāstīja par šausmīgo avāriju kurā māte nāvējoši notrieca savu sešgadīgo dēlu. Raidījumam varēja zvērēt par to, ka bremžu pedālis visu laiku bija izspiests un gāzes pedālis netika aiztikts. Ņemot vērā raidījuma lielo ažiotāžu, tad pret AUDI vērsās arvien vairāk cilvēku ar sūdzībām. Sižetā raidījuma veidotāji patvaļīgi izurba caurumu transmisijā un tajā ar lielu spiedienu iepumpēja gaisu. Pēc šīm manipulācijām raidījuma veidotāji varēja noķert kadru, kur automašīna uzvedās nesaprotami.

Sekas?

Ar šo notikumu virkni AUDI zaudēja savas pozīcijas tirgū un praktiski līdz pat 2000.gadam tās arī neatguva. No teju 75 000 automašīnām 1985.gadā līdz 12 000 automašīnām 1991.gadā un šāds pārdošanas līmenis turējās nākamos gadus līdz pat 1994.gadam. Atgriešanos tirgū grūtāku padarīja fakts, ka palielinājās konkurence un tirgū ienāca lētie brendi no Japānas, kā arī stiprāki palika ASV ražotāji.

Lai pārliecinātu potenciālos pircējus par to, ka AUDI ir drošas automašīnas, ražotājs piedāvāja papildus bezmaksas garantijas, īpašas atlaides. 1989.gadā nonāca līdz tam, kad nācās atbrīvoties no negācijām pilnā nosaukuma AUDI 5000 un modeļi tika pārdēvēti par AUDI 100 un AUDI 200.

Pēc trīs gadus ilgušām izpētēm ASV drošības dienests (NHTSA), atzina, ka tehnisku problēmu AUDI 5000 nav bijis, bet problēmu rada AUDI pedāļu izvietojums, kas ir citādāks kā standarta amerikāņu auto, līdz ar to vadītāji sajaucot pedāļus ir izraisījuši avārijas. Šis atzinums notika 1989.gadā, turpetī raidījums “60 minūtes” šīs institūcija slēdzienu nodēvēja par “Viņu viedokli” un sižetu neatsauca.

Lai arī sākumā AUDI novēla vainu uz autovadītājiem, tiesas prāvām pieaugot, AUDI uzņēmās pilnu atbildību un arī pēc šī atzinuma apgalvoja – “Tā bija mūsu vaina”. No sērijas – nevēlamies amerikāņiem likt justies muļķīgi. Tas izmaksāja ļoti daudz, diezgan interesanti, ka vēl šodien nav beigušās tiesas prāvas šajā jautājumā, bet visticamāk, tās beigsies precīzi ar neko.
Ražotājs guva milzīgu mācību par to, ka nepieciešams izzināt tirgu un pielāgot savus spēkratus konkrētajam tirgum, lai nebūtu šāda veida situācijas.


Piesakies AUDI Latvija biedru kartei! Vairāk par 15 sadarbības partneriem, labs gan pašam, gan auto.

Lai saņemtu “AUDI Latvija” biedra karti ir jāaizpilda pieteikuma anketa
Pieteikuma anketa

Leave a Reply