Kāpēc transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis nav godīgs?

Ikviens auto īpašnieks pazīst to patīkamo sajūtu, kad ejot ikgadējo tehnisko apskati ir jāsamaksā TEN (transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis), tomēr tas nav īsti godīgs pret visiem, kāpēc?




Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis

Neviens nodoklis nav īsti patīkams, tomēr, lai mēs saņemtu kādu pakalpojumu no Valsts, šajā gadījumā tie ir autoceļi, mums tas ir jādara. Tomēr, esošais nodoklis nav pilnībā vērsts uz autoceļiem, bet gan iekrīt kopējā katlā un nauda aiziet policistu algām, mediķiem un tā to sarakstu mēs varam turpināt. Visa epopeja sākās ar lielo dižķibeli 2008.gadā, kad šī nodokļa nosaukums tika samainīts, bet būtība nemainīga – t.i katram, kurš ir auto īpašnieks jāmaksā kāda veida nodoklis, iepriekš nodoklis gāja autoceļu uzturēšanai, pēc 2008.gada īsti vairs ne. Pat pirmos gadus pēc 2008.gada praktiski no visiem autobraucēju naudas, tikai pāris % nonāca atpakaļ uz autoceļiem. Tiesa, šis stāsts nav par to.

Kur negodīgums?

No malas skatoties viss ir pareizi – jo lielāks motors, lielāki izmeši un lielāks nodoklis. Tomēr tā īsti nav. Jo?
Iztēlojamies divus personāžus – Pēterīti un Jānīti, viens brauc ar 1.9TDI un otrs ar mūsu iemīļoto 3.0TDI. Rupji skatoties (neiedziļinoties), 1.9TDI īpašnieks gadā maksā 100EUR TEN un V6 īpašnieks 200EUR TEN, bet Pēterītis nopircis 1.9TDI, jo tas ir ekonomisks un katru dienu jābrauc no Talsiem uz Rīgu un atpakaļ, tie būtu 240km vienā darba dienā un 4800 km mēnesī un sakalkulējot uz vienu gadu, tie būtu 57 600km. Ejot TA Pēterītis lepni noloka 100EUR par TEN un dzīvo savu dzīvi tālāk. Otrā pusē ir Jānītis ar lepno, pieņemsim, A6C6 ar 3.0TDI, bet no Talsiem viņš nebrauc, dzīvo tuvāk un brauc no Ādažiem uz Rīgu, tie būtu 50km vienā darba dienā -> 12 000 km gadā un ejot TA samaksā savus 200EUR par TEN.
Skatoties bildi plašāk, mēs redzam, ka Pēterītis ar savu 1.9TDI ir nobraucis gandrīz 5 reizes vairāk nekā Jānītis, bet tomēr maksā mazāk par TEN. Skatoties uz degvielu, pieņemsim, ka 1.9TDI uz šosejas ēd 5L/100km un Pēterītis gadā būtu ielējis 2880L degvielas, kamēr pretī ir 3.0TDI, pieņemot patēriņu 10L/100km (Rupji rēķinot, darba dienas, korķi utml), gada laikā būtu ielējis 1200L degvielas, kas ir teju 3 reizes mazāk nekā Pēterītis ar 1.9TDI.
Secinājums? Ļoti negodīgi sadalīta nodokļu sistēma, balstoties tikai uz to cik izmeši tiek izmesti dabā, neskatoties cik daudz automašīna brauc.

Kā būtu pareizāk?

Manā uztverē vienīgais un loģiskais veids ir nodokļa pievienošana pie degvielas cenas. Šajā situācijā Pēterītis būtu samaksājis vairāk nodokļus ar savu 1.9TDI, jo būtu patērējis vairāk degvielas, nodarījis dabai lielāku kaitējumu ar Co2, tikmēr mazāk braucošais 3.0TDI samaksātu tieši tik cik automašīna būtu piesārņojusi.
Nemaz nerunājot par smieklīgo nodokli ārzemēs reģistrētām automašīnām, kas pārvietojas par Latvijas ceļiem un to vada Latvijas pilsonis, kurš ir deklarējies Latvijā. Mēs izmuktu no tik daudz problēmām, bet zināmu iemeslu dēļ mūsu 100 gudrās galvas nevēlas šādu sistēmu ieviest.
Situācijas no dzīves, braukājot tūrisma braucienos uz Lietuvu, mēs iepildoties kādā no Lietuvas DUS, automātiski samaksājam nodokli (maksu) par to, ka esam izmantojuši viņu autoceļu. Ļoti pareizi.




Ņemot vērā esošo nodokļu sistēmu un degvielas cenas starp Baltijas Valstīm, tad Latvijā vienmēr ir līdzīgas vai pat nedaudz augstākas cenas kā kaimiņos, bet ja šādu nodokli ieviestu Latvijā, tad pēc dažādiem aprēķiniem degvielas cenas pieaugtu par 5centiem/L, tas nozīmētu, ka Latvijā stabili un vienmēr būtu dārgākā degviela starp kaimiņvalstīm un to neviens nevēlas.
Šī nodokļu sistēma īpaši sāpīga ir tiem, kam pieder vairāk auto un/vai svētdienas auto ar kuru tiek braukts ļoti maz, bet nodoklis ir jāmaksā pilnā apmērā.
Kas vel ir interesanti, reģistrējot automašīnu, piemēram, mēneša pēdējā dienā Tu samaksā TEN par visu mēnesi, nevis par pēdējo mēneša dienu, kas atkal ir ļoti negodīgi. Praktiski visos normālos uzņēmumos tiek veikta apmaksa proporcionāli mēneša dienām.

Jaunā nodokļu sistēma

Pavisam nesen klejoja informācija, ka ir izdomāts jauns, papildus nodoklis(nodeva) par pirmo reizi reģistrētām automašīnām Latvijā, kuras ir vecākas par 5 gadiem. Nodoklis ar zaļu saukli “Lai iedzīvotāji iegādājas jaunākus auto”.
Te ir diezgan interesanti, itkā latvieši pērk vecas, 10+gadīgas lamatas tikai tāpēc, ka nav ko darīt un vēlas kaudzi naudu atstāt autoservisos. Ņemot vērā vel apstākli, ka nauda no šī jaunā nodokļa netiktu novirzīta jebkādam “zaļākam” mērķim vai zaļāku auto iegādes veicināšanai, tad var tikai secināt, ka tas būtu tikai kārtējais naudas avots Valstij.
Pagaidām no šīs ieceres valdība ir atteikusies un domā citus variantus


*Viss ir aprakstīts aptuveni, neiedziļinoties smalkās niansēs

Leave a Reply