Ikvienam lietotu automašīnu pircējam ir jābūt ļoti uzmanīgam par to, kādu auto tas nopērk. Potenciālās finanisālās briesmas ir milzīgas. Padziļināti nepārbaudot automašīnu mēs varam nopirkt tādu metāla kasti uz 4 riteņiem, kuru pat nav izdevīgi remontēt.
Problēma ir sen zināma, bet neviens īsti neko nedara, lai to situāciju uzlabotu. Valsts izskatās, ka nav ieinteresēta un CSDD pārbauda tikai automašīnas tehnisko stāvokli uz to brīdi. Visiem ir zināms, ka pastāv visādi veidi, lai lūzni saliktu kopā uz apskati, mēnesi pēc TA šī automašīna praktiski var izjukt rezerves daļās. (Jā, es pārspīlēju, bet domu sapratāt).
Gadījumā, ja plānojat drīzumā iegādāties automašīnu, iesakam to pārbaudīt dažādās datubāzēs, kā piemēram, AutoDNA.lv.
Izmantojot mūsu promokodu, Tu saņemsi patīkamu atlaidi atskaitei.
AUTODNA: https://www.autodna.lv/la/audi-fanu-lapa
Atlaides kods: audifans
Lai uzlabotu situāciju Latvijā, Kulbergs ierosina sekojošu risinājumu: Valsts varētu pieņemt Lietuvā jau darbojošos pasākumus, kas ir bijuši veiksmīgi ceļu satiksmes drošības uzlabošanā. Tas nozīmē, ka, ja obligātajā ikgadējā tehniskajā apskatē tiek konstatēts, ka automašīnas odometra rādītāji ir mazāki nekā iepriekšējā tehniskā apskatē, tad šai automašīnai būtu jāsaņem ceļu satiksmes aizliegums Latvijā.
Latvijā šobrīd autovadītājiem tiek uzlikts pienākums iziet tehnisko apskati, un odometra nobraukuma dati tiek reģistrēti CSDD datubāzē. Tas ļauj ikvienam interesentam pārbaudīt automašīnas odometra rādījumus, izmantojot valsts numurzīmi vai reģistrācijas numuru. Tomēr, paradoksāli, odometru manipulācijas nereti nesaņem sodu, un automašīnas ar viltotiem rādījumiem var brīvi piedalīties ceļu satiksmē. Šajā situācijā pircējs ir pats par sevi, lai izpētītu automašīnas vēsturi izmantojot CSDD datubāzi.
Kulbergam ir viedoklis, ka pašreizējā soda sistēma Latvijā ir neefektīva, jo, neskatoties uz administratīvajiem sodiem odometra manipulāciju gadījumā, šie sodi praktiski netiek pielietoti. Pēdējo divu gadu laikā nav uzsākts neviens pārkāpuma process, un nav informācijas par to, ka būtu piemēroti sodi saskaņā ar attiecīgajiem likuma pantiem. Tādējādi ir nepieciešams izveidot efektīvākus soda mehānismus un cīnīties pret odometra manipulatoriem, lai aizsargātu pircējus un attīrītu automašīnu tirgu no negodīgiem pārdevējiem.
Lietuvā ir pieņemts jauns likums, kas paredz, ka, ja tehniskā apskatē tiek konstatētas odometra manipulācijas, automašīnai netiek dota atļauja piedalīties ceļu satiksmē, un tehnisko apskati ir jāveic atkārtoti. Kulbergam ir plāns ieviest līdzīgu sistēmu Latvijā, uzlabojot tehniskās apskates procesus. Šāds risinājums radītu stipru stimulu automašīnu īpašniekiem ievērot likumu, un tiks ieviesta efektīva soda sistēma tiem, kuri mēģina manipulēt ar odometra rādījumiem.
Latvijai ir jāvirzās uz priekšu, lai atrisinātu šo nopietno problēmu automašīnu tirgū. Odometra manipulācijas ir nopietna problēma, kas prasa aktīvu rīcību. Šobrīd valsts faktiski pieļauj krāpnieciskas darbības un nespēj pienācīgi aizsargāt pircējus. Statistikas dati rāda, ka 2021. gadā Latvijā no 54 242 importētām lietotām automašīnām 18 948 bija ar viltotiem odometra rādījumiem. Manipulējot ar odometra rādījumiem, automašīnas tiek mākslīgi padarītas dārgākas, kas rada zaudējumus pircējiem. Lai aizsargātu interesentus, ir ļoti svarīgi pirms automašīnas iegādes izmantot pieejamos resursus, lai pārbaudītu tās vēsturi. Tomēr ir jārīkojas arī no valsts puses, lai piemērotu efektīvus sodus odometra manipulatoriem un neļautu viņiem piedalīties ceļu satiksmē.
Lietuvā ir noteikts pārejas periods, kurā tehniskajā apskatē atklātas odometra manipulācijas tiek uzskatītas par nebūtiskiem bojājumiem, bet no 2025. gada 7. jūlija tās tiks traktētas kā būtiski bojājumi, un automašīnai tiks liegta tehniskā apskate.